Kenrick.reismee.nl

Surf camp

In mijn vorige update was het laatste wat ik erin had gezet nogal depressief. Oorzaak: jetlag, nieuwe omgeving, onzekere plannen van de toekomst, enzovoort. Alleen die toekomst was (toen) op korte termijn niet onzeker.

Die maandag ben ik vroeg opgestaan om naar Surf Camp Australia te gaan. Oftewel een week lang 2 lessen van 4 uur. That's right, kenrick heeft geleerd hoe hij met golven en een surfboard om moet gaan. De maandag hebben we echter niet kunnen surfen omdat het praktisch stormde. En over het weer... Laten we zeggen dat voor het droogste bewoonde continent er veel regen kan vallen. En dan zijn de temperaturen ook niet om over te spreken. Maar ja, wie bedenkt het nou om in de winter (god, ja, het is hier nog winter) te gaan surfen? Nou ik en nog 46 andere idioten zijn afgereisd naar 7 Mile Beach en dan de verschillende instructeurs die er al zijn.

Dinsdag begon de surf pret om 8:30 's ochtends. Een ochtend wandelingetje (wat we vervolgens iedere keer als we gingen surfen moesten lopen) naar het strand. Waarna we onze boards hadden opgehaald wordt de groep in kleinere groepjes verdeeld. Ons werd gevraagd het gekste ding te vertellen wat we gedaan hebben. Ik vertel dat ik tegen een muur was gecrasht. De instructeur vraagt nogal zorgelijk en vol ongeloof of ik het met een auto had gedaan. Ik antwoord heel droog dat ik het rennend heb gedaan. Iedereen in de groep kan het niet echt geloven. Maar nadat iedereen zijn haar verhaal verteld heeft zegt de instructeur (met zo'n geweldig aussie accent) you're the captain of the group, man! Never heard such an story before. En zo werd mijn nickname bij de instructeurs The Captain of Captain. Onder mijn kamergenoten (2 Engelse gozers) kwam ik bekend te staan als Gunny. Dit omdat ik een vraag niet helemaal goed had gehoord en dus tamelijk verkeerd had beantwoord.

Schriftelijk leren surfen:
Hoe je een golf pakt: draai je surfboard met z'n kop naar het strand. Peddel met ja handen tot je de golf voelt duwen. Maak nog 3 slagen. En gefeliciteerd als het goed is heb je de golf te pakken.
Hoe je op je board gaat staan: als je de golf te pakken hebt, breng je je duimen naar je tepels en zorg ervoor dat je andere vingers in de richting van het board liggen. Duw jezelf op, laat je benen nog op het board liggen. Door je knie van je achterste been (als je staat, dit been kies jezelf) te buigen en naar voren te brengen zorg je ervoor dat je voet 90 graden op het midden van het board ligt. Men noemt dit de 'chicken wing'. Schop je andere been tussen je armen door en zorg ervoor je voet een hoek van 30-45 graden heeft. Daarnaast is de afstand tussen de twee voeten (als je staat) langer dan schouder breedte. Zorg ervoor dat je constant naar voren blijft kijken. Duw vervolgens jezelf omhoog. Houd je knieën gebogen en armen voor je. Voilà, je staat nu goed op je surfboard.
Hoe te versnellen en te remmen: verschuif je gewicht meer naar je voorste been, om af te remmen naar je achterste been.
Hoe verander je van richting: zoals bij veel dingen je gaat heen waar ne naar kijkt. Dus kijk de richting op waar je heen wil. Wijs met beide armen die richting op. Draai je lichaam naar die richting.

Wat ik van surfen vind: het is leuk voor een halfuur tot anderhalf uur per keer. Daarna word je gewoon te moe om nog maar enigzins goed te kunnen surfen. Is het iets wat ik vaker zou kunnen doen? Ja, ik denk het wel, alleen wel met wat andere. Wil ik ooit nog eens een natte, koude wetsuit aan? NEE!

Om een indruk te krijgen van hoe het was: filmpje
Foto's dinsdag
Foto's woensdag
Foto's donderdag

Reacties

Reacties

Je ma

nu nog een duikcursus er achteraan en dan naar Bondibeach.

Peter

Zo, nu kan ik ook surfen, bedankt Kenrick!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active