Kenrick.reismee.nl

Vietnam - 2

Het is vandaag 2 maand geleden dat ik vertrokken ben om onderzoek te gaan doen in Vietnam. Ik heb ondertussen een aantal activiteiten gedaan en wat meer van de stad Ho Chi Minh, of Saigon zoals de stad nog steeds wordt genoemd door locals, gezien.

Voor war recente historie ben ik naar het War Remnants Musuem gegaan. Het museum gaat over voornamelijk de rol die de Amerikanen hebben gehad tijdens die Vietnamoorlog. Er zijn dan ook vele verhalen van ooggetuigen en foto's van de oorlog. Een aantal oude voertuigen die de Amerikanen hebben achtergelaten zijn te zien. Een groot gedeelte van het museum is gewijdt aan het gebruik van het zogenaamde Agent Orange, chemicaliën die gebruikt werden om het regenwoud van het blad te ontdoen, en de gevolgen voor de Vietnamese bevolking die Agent Orange veroorzaakt heeft.

Een ander meer interactieve ervaring zijn de Chu Chi Tunnels. Deze tunnels zijn voor en tijdens de Vietnamoorlog gegraven. De tunnels liggen zo'n 40km ten noorden van Ho Chi Minh en hebben een totale lengte van meer dan 200km. Ze werden gebruikt door de Vietcong als uitvalbasis naar Ho Chi Minh/Saigon. Tijdens de tour mag je ook door de tunnels lopen (zo'n 30% breder dan ze vroeger waren) en krijg je meer te zien hoe er werd geleefd. Daarnaast wordt er meer ingegaan op hoe de Vietcong streed tegen de Amerikanen.

Een wat minder bloeddorstige atractie zijn de verschillende Chinese tempels die door de stad verspreid zijn. Ik heb er 2 bezocht. De ene is meer gedetailleerd waar de ander meer kleur heeft. Hierdoor krijgen beide tempels een totaal verschillend beeld. De gedetailleerde tempel is ook de meest toeristische van alle Chinese Tempels in Ho Chi Minh, wat ook weer een mooi contrast gaf tussen de drukte en rust in de tempel

Dan is er nog de Ben Thanh Market, een grote toeristische markt hal. Winkeltjes van ongeveer 4 vierkante meter met gangen tussen door van ongeveer een meter. Mensen verkopen er kleding, koffie, verse (ok hoe vers het is weet ik ook niet) en levende vis en meer. De prijzen zijn er wel aardig aan de hoge kant wat betekend dat je lekker mag (of eigenlijk moet) afdingen.

Het nachtleven van Ho Chi Minh heb ik ook geprobeerd te ontdekken. Als we denken dat er in een Nederlandse kroeg de muziek al hard staat dan mag je nog een keer denken. Volume standje 1000 staat de muziek zo ongeveer. Er wordt toch wat andere muziek gedraaid dan in Nederland maar af en toe komen die typische dans hitjes ook hier naar voren. Toch heeft het voor mij weer eens bewezen dat ik niet zo van de echte clubs ben.