Kenrick.reismee.nl

Vietnam 4 - Hoi An / Ninh Binh / Ha Giang loop - einde

Na mijn avonturen in Dalat was ik afgereisd naar Hoi An. Een oude handelstad in midden Vietnam. Je komt hier ook de oudegebouwen en kleine straatjes tegen die daar bij passen. Ik ontmoet hier weer Roselien en Tobi. Er wordt niet heel veel gedaan dan rondhangen, eten en drinken. Er wordt nog wel een fietstochtje gemaakt door de omgeving van Hoi An.

Na deze 3 dagen vertrek ik richting Hanoi (de hoofdstad van Vietnam) mijn enige dag die ik hier heb gebruik ik voor een dagtrip naar Ninh Binh, een vrij apart natuurgebied. Eerst wordt de grootste pagode van Vietnam bezocht met daarna een bezoek aan een uitzichtpunt. Om bij dit punt te komen moet je maar 500 traptreden beklimmen. Na de lunch wordt de dag afgesloten met een boottochtje door Ninh Binh. Je vaart in een soort van botentrein door het gebied. Via verschillende grotten kom je in andere delen terecht. Wat ze gemeen hebben is dat je tussen kloven en bergen gehuld in regenwoud doorvaart. Af en toe hebben die gekke Vietnamezen hier een bouwwerk of tempel tussen geplaatst. 's Avonds ben ik terug in Hanoi en ontdek ik iets meer van de stad zelf (ok, alleen beerstreet waar je voor 5000 dong (~ 20 eurocent) een waterig pisbiertje kan kopen).

Na dit alles reis ik af naar Ha Giang om hier de motorbike loop te gaan doen. Zoals vele reiszigers die ik ontmoet zeggen is dit het vetste wat ze gedaan hebben met hun tijd in Vietnam. Ik moet bekennen dat dit ook voor mij het geval is.

Je begint de eerste dag met een briefing over hoe en wat. Dan rijd je met een groep van ongeveer 25 man richting het checkpoint (waar Vietnamese politie reizigers zonder internationaal rijbewijs probeert te pakken) en wordt je er door de organisatie hier langs geholpen. De groep dunt na het checkpoint uit door mensen die hun eigen gang willen gaan. We houden ongeveer 18 personen in onze groep over. Je reist dan verder door een berg gebied wat ongekend is. Kronkelende wegen, briljante uitzichten, kinderen die je high fiven langs de weg en 's avonds een klein feestje met de groep.

Dat deze loop niet totaal veilig is hebben we ook gezien op onze trip. Ik heb het (gelukkig) niet zien gebeuren maar een vrachtwagen die reed 1 van de motoren in onze groep aan. Het meisje op deze motor had een chauffeur en heeft hier een grote beenwond aan overgehouden; het bot was zichtbaar, de chauffeur zou zijn arm gebroken hebben. 2 dames met medici opleiding zijn met het gewonde meisje meegegaan nog 2 andere durfde niet verder.

Na dit ongeluk werd er door onze gids aanzienlijk rustiger gereden. Dit ook omdat het weer er niet echt top bij is. Het is bijna Nederlands winter weer. De temperatuur ligt zo rond de 10 graden, het regent en het is tamelijk mistig. Die mist betekend ook dat onze uitzichten er niet meer zijn. We stoppen nog wel op een aantal uitzichtpunten maar vaak is het maar even om de benen te strekken. Nog een reden van het rustiger rijden is de conditie van de wegen. Vaak ligt er modder en grind op de weg. Je komt vaak genoeg een gat in de weg tegen en soms is er geen eens asfalt meer te vinden wat je dan ongeveer laat off roaden.

Nu ik de loop heb afgerond wil ik hem nog een keer doen, dan met een andere motor (niet zo'n 110cc half automaat) en beter weer.

Mijn 2 weken reizen door Vietnam zijn nu ten einde. Met nog 2 reisdagen zal er niet veel spectaculairs meer gebeuren. Dan is het weer verder werken aan mijn stage. Dus dit is ook mijn laatste update over mijn tijd in Vietnam.

Viet Nam cam o'n!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active