Kenrick.reismee.nl

Vietnam 3 - Dalat

Mijn stage loopt nu richting het einde en ik had nog niet veel meer van Vietnam gezien dan Ho Chi Min City. Reden genoeg om op reis te gaan! De afgelopen dagen ben ik dat dan ook gaan doen. In totaal zal dit iets meer dan 2 weken reizen zijn. Ik hoop dat ook iets vaker hier wat vertel over mijn avonturen.

Kenrick die begint aan een reis gaat altijd soepel toch? Nou, ik was netjes optijd bij mijn pickup punt en zou me moeten aanmelden bij de ticket office. Dat ging wat minder soepel dan gepland aangezien maps de locatie niet goed doorgaf, alle touringcars de gevels onleesbaar maakten. Beetje last minute weet ik toch de juiste office te vinden en haal ik mijn nachtbus nog.

Ik arriveer om 3 uur 's nachts in Dalat. Het eerste wat je merkt is dat het hier een stuk kouder is dan in Ho Chi Min. Het is op dit moment 14 graden. Gelukkig kan ik inchecken in m'n hostel en gewoon nog een aantal uur slapen. Als ik wakker wordt ontmoet ik een Duitse Jongen Tobi. Hij verteld mij dat hij met een twee andere (Sean een wereld reizende Amerikaan en de Belgische Roselien) een kleine hike gaat maken naar een lokale bergtop, Langbiang Mountain, en ik besluit om met ze mee te gaan. Met de bus vertrekken we richting de berg. Het eerste stuk klimmen gaat vrij makkelijk. Het laatste stuk naar de top van de berg daar in tegen... Ik dacht dat mijn conditie wel redelijk was voordat ik naar Vietnam vertrok. De luchtkwaliteit van Ho Chi Min en het niet echt actief bewegen heeft daar waarschijnlijk ook groot effect op gehad. Want man, man, man, wat was dat laatste stuk zwaar. Ik was gewoon dood toen ik aan de top kwam. Maar het was het waard.

In de avond zijn we Vietnamese hot pot gaan eten. Eigenlijk een grote bak soep waar de hele stukken kip in zitten. Roselien werd redelijk ongemakkelijk van het niet precies weten welke stukken kip je aan het eten bent. De maag, hart en lever zwemmen gewoon vrolijk rond in de soep. Daarnaast heb je ook nog de kop en de klauwen die je terug kan vinden. Na een aantal biertjes toch maar het Hostel opgezocht en gaan slapen.

Tijd voor een kleine road trip. In de omgeving van Dalat zijn een aantal mooie watervallen te vinden. We waren van plan om met hetzelfde groepje verder dit te gaan doen. Sean had echter besloten om niet mee te gaan. 2 scooters, een lekke band en een scooter swap later kunnen we onderweg naar de Elephant Waterfall. Grofweg 30km van Dalat. Onderweg komen we een Weasel Coffee farm tegen. De koffiebessen worden aan wezels gevoerd die het vruchtvlees van de koffievrucht verteren maar niet de koffieboon. De bonen worden gewassen, van hun schil ontdaan en vervolgens gebrand. We hebben dit niet geprobeerd want een kopje van deze speciale koffie was toch 80.000 VND ~ 3 euro. Niet veel later komen we bij de beoogde waterval. Eerst bezoeken we de naastgelegen tempel, ik vermoed dat deze Hindoestaans is. We genieten van watermeloen onderaan de waterval en gaan niet veel later weer op pad richting de grootste waterval van Zuid-Vietnam; Pongour Waterfall. Onderweg stuurt maps ons via een onverharde weg. Het was gekkewerk maar heel tof om te doen. Misschien moet ik gaan overwegen om een offroad cursus te doen voor de motor. Na deze uitdaging zijn we bij de waterval. Unaniem zijn we het er over eens dat deze mooier is dan de Elephant. Als klap op de vuurpijl zien we tegen de rotswand nog een aantal aapjes rond klimmen.

De terugweg naar Dalat kunnen we niet anders noemen dan koud. Het is hier grofweg om 17:30 donker en de temperatuur zakt dan hard. We moeten dan nog een uur rijden voordat we terug zouden zijn in Dalat en om brandstof te sparen rijden we minder hard. Totaal verkleumd komen we terug. Zelfs na een warme douche heb ik het nog koud.

Het Vietnamese onder 22 voetbal team moet die avond ook spelen. Als we gaan eten is ons beoogde restaurant ook afgeladen vol en is de 2e helft net begonnen. Met goedkeuring komen we aan de tafel te zitten van 2 Ieren. We genieten van goed eten en zien hoe het team nog 2 keer weet te scoren. Die Vietnamezen worden helemaal gek en produceren een boel lawaai. Ze gaan totaal op in hun sport. Na de wedstrijd worden we nog door een tal van Vietnamezen benaderd, er wordt zoals gewoonlijk veel geproost. We eindigen de avond in een kroeg en wagen nog een dansje.

Vandaag staat dan in het teken van een beetje uitbrakken. Ik ben er vandaag achtergekomen dat een Vietnamese massage daar uiterst geschikt voor is. Tobi en Rosalien zijn vanmiddag vertrokken met de nachtbus naar Hoi An. Morgen vlieg ik naar Da Nang om dan naar Hoi An te gaan en zal ik me weer aansluiten bij hen.

Als laatste nog een shout out naar het geweldige hostel waar ik verblijf, Pretty Backpackers House. De eigenaren doen uiterst hun best om je thuis te laten voelen. Iedere dag bijna een ander ontbijt. Als je iets wilt doen/regelen helpen ze je er graag bij of boeken ze het voor je. Dus mocht je ooit in Dalat zijn is dit zeker een aanrader! Oh en ze hebben een veel te dikke dachshund genaamd Dollar.

Reacties

Reacties

Jelly

Mooi dat je ook nog de gelegenheid hebt om wat van het land te zien. Lijkt me prachtige natuur daar. Geniet er nog maar even van!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active